ІСТОРІЯ КАФЕДРИ

                                                                        

Кафедра педагогіки початкової освіти організована в січні 1961 року з метою більш ефективної та цілеспрямованої підготовки майбутніх учителів початкової школи. За період роботи кафедри її очолювали: П.Ф. Якунін, З.С. Ужгіна, М.Г. Стельмахович, С.В. Домбровський, Л.В. Степанова, М.П. Трофанова, В.М. Бегей, В.Д. Хрущ, О.Б.Будник.

У 70-80 роках на кафедрі працювали секції: педагогіки, природничо-математичних дисциплін, філології. Це сприяло поліпшенню методичної та науково-дослідної роботи викладачів. Кафедра здійснювала науково-методичну роботу з учителями початкової школи  міста Івано-Франківська та області. У 90-х роках викладачі кафедри активно включилися в розробку актуальних проблем української етнопедагогіки. М.Г. Стельмахович у 1985 році видає монографію «Народна педагогіка», де аргументовано розкривається сутність народної педагогіки, її значення у вихованні і навчанні дітей. Пізніше світ побачили й інші книги академіка: «Українська народна педагогіка», «Українська етнопедагогіка.», «Українське родинознавство», які започаткували  новий напрям у вітчизняній науково-педагогічній науці.

У 2008 році кафедру теорії і методики початкового навчання розділили на три кафедри: кафедру теорії і методики початкової освіти, кафедру філології і методики початкової освіти, кафедру природничо-математичних дисциплін початкової освіти.             

На кафедрі теорії і методики початкової освіти здійснювалася і продовжується робота над науковим міжнародним проектом, започаткованим у 2006 році проф. В.Д. Хрущем, «Гірська школа: стан, проблеми, перспективи розвитку» спільно з університетами і коледжами США, повязаними з  Центром дослідження Аппалач. За роки існування проект набув статусу міжнародного. До нього долучилися не лише науковці Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, а й дослідники з далекого і близького зарубіжжя. Активними учасниками проекту є вчені та вчителі-практики зі США, Словаччини,  Польщі та інших країн.

У межах проекту викладачі кафедри теорії і методики початкової освіти успішно працювали  над дослідженням проблем розвитку особистості учня молодшого шкільного віку, за результатами якого за загальною редакцією проф. В.Д. Хруща опубліковано низку монографічних збірників «Молодший школяр: проблеми розвитку» (2006, 2013, 2014).

У 2016 році внаслідок реорганізації Педагогічного інституту на базі кафедри  теорії і методики початкової освіти було  створено кафедру педагогіки початкової освіти, у складі якої – чотири секції: педагогічних, філологічних, природничо-математичних  і мистецьких дисциплін. У квітні 2017 року завідувачем кафедри педагогіки початкової освіти призначено доктора педагогічних наук, доцента Оліяр Марію Петрівну.

Сьогодні на кафедрі – 29 працівників, головними завданнями яких є поліпшення якості професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи, підвищення рівня їх загальної культури, удосконалення системи організації та проведення педагогічної (виробничої) практики студентів, поліпшення науково-дослідної роботи.

Викладачі кафедри успішно працюють над двома науково-дослідними темами: «Розвиток особистості молодшого школяра в умовах гірського середовища»  (державний реєстраційний номер: 0113U 005200); «Професійна підготовка вчителя: соціально-педагогічний контекст» (державний реєстраційний номер 0117U003281), за результатами досліджень  видаються колективні монографії, підготовлено кілька десятків підручників та посібників для студентів. Систематично видається науково-методичний журнал «Гірська школа Українських Карпат»,  внесений до переліку наукових фахових видань України з педагогічних наук та 2017 року включений до наукометричної бази даних  Index Copernicus.

Кафедра успішно працює в напрямі налагодження міжнародної співпраці з Державною вищою професійною школою в м. Хелмі (Республіка Польща); Пряшівським університетом  (м. Пряшів, Словаччина), Університетом  імені Вітаутаса Великого в м. Каунасі (Литовська Республіка) та ін. Проводяться спільні конференції і семінари. У 2016 році реалізовано  українсько-польський проект з обміну студентами “Культура, історія, традиції: у пошуках спільних цінностей” під патронатом PolskoUkrainskej Rady Wymiany Mlodziezy (FRSE).

Викладачі кафедри беруть участь у міжнародному проекті ERASMUS+ «MoPED – Modernization of Pedagogical Higher Education by Innovative Teaching Instruments / Модернізація вищої педагогічної освіти з використання інноваційних інструментів викладання», № 586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP; швейцарсько-українському проекті “Розвиток громадянських компетентностей в Україні – DOCCU”; українсько-американському  проекті  «Carpathians – Appalachians: human and community development in highland regions», міжнародній програмі обміну досвідом ADA Anniversary Inclusive Education Program.

Кафедра активно працює з обдарованою студентською молоддю. Зокрема, 2017 року студентка педагогічного факультету Лілія Клюс зайняла ІІІ-є призове місце в ІІ етапі Всеукраїнської студентської олімпіади. На кафедрі працює 12 студентських наукових гуртків і проблемних груп. Щороку проводиться Міжнародна наукова студентська Інтернет-конференція «Розвиток особистості молодшого школяра: сучасні реалії та перспективи».